"Take it easy, he is to strong now, we take him on the descent"

Geneve-Nice över 20 pass, och en avstickare till Mont Ventoux.
Nicke, Tomas, Martin och jag kör.
 Idag en prolog i form av TT med lvg-cykel på 9km på en avstängd aveny, då menar jag aveny!, vid lac Lemans strand.


Otroligt pampig inramning. Vi flög ner redan på fredag morgon och hann med en 63 km runda runt Mont Sion efter tips av en gammal vän till mig som bor här nere. Idag hämtade vi nummerlapp, officiella cykelkläderna, ryggäck och den 100l hjulförsedda väska arrangörerna flyttar mellan hotellen åt dig medan du cyklar. Otroligt profsigt arr. Snöade in på att min bakväxel inte var perfekt efter transporten och en ärrad mek vid en gul Mavic Skoda med dekaler från TdF gick igenom hela cykeln på 5 min och ryckte på axlarna och menade: 
"pas probleme" skönt.

TT startade med att Emma Pooley gick ut i en ruskig fart med den lilla kroppen, vi förstår varför hon vann TT-VM -10. Vi startade 4 minuter efter henne och planerade en kontrollerad sub-tröskel till vändpunkten i svag medvind för att trycka hårt hem i motvinden. Tja, gick väl sådär. Var ganska stum redan strax efter vändningen som gick lite sådär då jag hade en långsammare cyklist att passera precis vid vändpunkten. Hursom tryckte jag på och kom in skapligt till mål. Just nu ligger jag 4:a med ett antal cyklister kvar att köra. Slipper gå upp på podiet då *wink

Nu är det inlämning av cykelväska för transport till Nice och obligatorisk briefin för imorgon kl 18. Sedan bjuds det på pasta i hamnen.

Epilog på prologen.
Blev tydligen 3:a idag och fick sola mig på podiet ikväll. Tjejjernas podium var dock mer creddigt med 2 världsmästare, Emma P (ovan) och Chrissi Wellington, Trithlon.

Etapp 1 Geneve - Megeve.
Masterbil 23 km och därefter lite småkuperad/platt åkning till foten av Col de Colombiere 15 km och det brantade på efter mitten så jag körde på mitt lättaste, 39-27, i perioder. Lyckades ganska bra hålla mitt tempo, precis under min tröskel men fick släppa en del cyklister som var starka. Fin nerförkörning efter passet och tyckte inte det var så farligt, bra sikt och inte så skarpa serpor.
Nästa berg, Col de Croix Fry var drygt 11 km och då kunde jag åka förbi en hel del av de som jag fick släppa till på Colombiere, skönt. Nerför en kortare backe och sen uppför 4,5 km till sista passet där man gjorde uppehåll i tidtagningen pga farlig nerförkörning. Perfekt, då kunde man förse sig i lugn och ro av vad depån bjöd, som jag åt och drack!!. Nerför vägen som inte kändes så blodig ändå och sista 15-20 km in till Megeve roterade vi en grupp på 2 kanadensare, en Nya zeeländare, 2 fransmän och jag rätt fint in i mål. 23:a på etappen på 3.27, 20 min efter urstarka fransmannen Peter Pouly som vunnit totalen flera ggr tidigare.

Efter målgång dusch, massage, riktigt riklig och god lunch med fransk husmanskost. Måste hylla arrangemanget. Bilar, MC, flaggvakter överallt -fina depåer, otrolig service vid målet. Väskan stod i lobbyn och nu softar vi på rummet till cereminin kl 17.30 och briefing inför i morgon kl 18.

HRA etapp2. Megeve-Courchevel
130km och 3900 höjdmeter. Svalt, soldis, mulet och sol omväxlande. Perfekt klättrarväder. Blev en hård dag för mig. Startade i 1:a grupp men när jag lättade på trycket i ett dike kom jag aldrig ikapp utan körde Col des Saises och Col Roseland mer eller mindre i ingenmansland. Efter 90 km var det en depå inom ett avsnitt utan tidtagning (=farligt) där jag kom ikapp. Dumt åkte jag iväg med dem och startade jättebacken upp mot Courchevel för hårt. Nära bonk överlevde jag resten av backen upp i mål. Kom 32 idag och ligger nu 27:a. Vi avancerade i lagtävlingen till 11:a och alla fyra ligger topp 100! Kanon.

I morgon vankas kungaetappen. Courchevel - Alpe d'Huez och >4500höjdmeter. I regn.

Haute Route Alps. Et 3.
Konstant regn som växlade från duggregn till skyfall lite fram och tillbaka. Inte farligt kallt men kall blev man ändå. Motvind i de 2 första passen, jojo.

Courchevel - Alpe d´Huez. Col de Madelene, Col du Glandon och Alpe d´Huez. Konstant regn. Motvind. Lätt en av mina hårdaste dagar på cykel. Lyckades disponera stigningarna rätt bra idag och höll ihop hela vägen in i mål.
Först rullade vi från Courchevel 1850 ner till Courchevel/La Praz där starten gick 7.30.
23 km masterbil pga farlig väg mest nerför innan tidtagningen startade vid foten av stigningen till Col de Madelene. Hamnade efter tag med Bruno från Nice. Trevlig kille och otroligt stabil cyklist. Körde utan powermeter men hade den i huvudet. När nån starking gick förbi och man var sugen o hänga på sa han:
"take it easy, he is to strong now, we take him on the descent"
Perfekt öppning för mig, men som han körde, jag hade Anna på skuldran och släppte iväg honom i lite knixigare partier, har lovat att ta det lugn nerför. Col du Glandon episkt regn och kraftig vin rakt emot. Sista kilometrarna har 10, 11, 10 % lutning. Addera vind o regn så förstår ni. Dj-ar vad jag frös nerför på andra sidan. En ren befrielse när backen upp mot Alpe d´Huez startade och man fick värme i kroppen. Trodde aldrig jag skulle klättra i undertröja, jersey, väst och regnjacka men det fanns ingen anledning att lätta på klädseln i regnet.

Kom in på 13:e plats efter sedvanlig justering av listan och det betydde att jag avancerade till 13:e plats även i GC. #sjuktnöjd. De andra gjorde starka insatser också. Nu ligger vi 6:a i lagtävlingen. Respekt!

I morgon vilodag =tempo uppför Alpe d´Huez 15 km, tror det ska bli skoj.
 

Epic ride. 13: på etappen och avancerade fr 19 -> 13 i GC. #sjuktnöjd

HRA et 4. TT uppför Alpe d´Huez. Sk vilodag.
Sovmorgon. Frukost vid 8. Sol över alla vackra alptoppar, moln i dalen nedom 12-1400 m nivån. Svag vind. Svalt och friskt i luften. Ideala förutsättningar för cykel. Start från ramp i omvänd startordning med första cyklist kl 9.30 och därefter start var 20:e sek. Jag låg ju 13:e så startade 12.02 med 12 cyklister bakom mig. Klassiska stigningen som Coppi körde första gången 1952. Pantani lär ha rekordet från det stinkande 90-talet.



Startade kontrollerat då de första 2 km är riktigt branta med partier på 12-13%. Lyckades inte riktigt pressa på max idag. Aldrig nära att bonka men fick inte ut nån kräm. Kom in på 57 min nånting och 49:e plats som gjorde att jag gick fr 13->15 i GC.

Ny dag i morgon. Nära 190 km och 4 bergspass.

HRA etapp 5. Bourg de Osians till Digne les Bains. 187 km. 4 bergspass.
Rullade ner alla 21 serpentiner från Alpe d´Huez gryningen vid 6, riktigt kallt. Till starten som gick kl 7. Masterbil 2 km och sen första passet. Många gick på direkt av tusan men jag kontrollerade mitt tempo bra. Ben o skalle kändes fina idag och efter första passet kunde jag köra ikapp täten i otroligt långa och svepande svängar nerför till nästa dal. Lyckades tom rulla förbi och få lite försprång till nästa pass. Otroligt brant pass, inte så långt, kanske 6-7 km men med lutning 12-13% i flera km. Skulle haft lättare utväxling än mina 39-27 då! I nästa nerförfskörning kom jag ikapp en Schweizare som jag kör med tidigare och vi körde ihop över pass 3 och i backen upp mot 4:an sa han:
Go and do Your thing" så jag gick ifrån och tog nån minut på honom där. Upp på pass 4 stannade tidtagningen pga farlig nerförskörning och täten samlades ihop och vi gick iväg en 25 st nerför passet och sen avslutande 60 km småkuperad åkning in mot mål. Lite som Marmen faktiskt, de fick lida lite i klungan och jag kunde inte motstå en 8 km soloutbrytning (idiotiskt men sånt är livet) . Många är fantastiska klättrare men inte så imponerande på slätan.

Sista 30 km präglades av ryck, stötar, och inhämtningar men vi hade en ruggig fart in mot mål. Slutade 17:e idag och gick fr 15 till 14 i GC.

I morgon Ventoux!

HRA et 6. Digne-les-Bains - Mont Ventoux.
12 mil race med mig i 3 utbrytningar, ingen höll. Mont Ventoux. 22 km 1600 höjdmeter. Riktigt, riktigt jobbigt. Gick in som 2:a i berget med lite försprång till klungan men cyklist efter cyklist gick förbi, tänkte en del mörka tankar under uppfärden, typ, stanna o ta en kaffe. Sätta mig under ett träd. DNF. osv. Kom tillslut upp som typ 35:a nånting. Åkte ner till 17 i GC. Men vilken dag! Racet fram till berget var kanonkul. Egen MC och bomba på fantastiska vägar! Kanon! I morgon mot Nice!

HRA etapp 7 Digne-les-Bains – Nice. 160 km. ca 2700 hm. 5 måttliga pass. 2 nerförskörningar utan tidtagning pga farlighet.
Transferbuss fr hotellet vid 6.20 då våra cyklar transporterats fr Mont Ventoux med lastbil (proffsigt och tryggt, lastbilarna hade TdF:s logga på sidan) Cyklarna stod uppställda inomhus i bibnummerordning. Bara torka/smörja kedjan, pumpa däcken vid Mavictältet, lämna in ryggsäcken och ställa sig i startfållan där Martin och jag peppade innan start, de 75 första i GC fick stå i fålla #1.

Masterbil några km och sen första passet, Col de Corobin, måttlig stigning på 523 hm men några km riktigt brant. Kände att jag inte kunde hålla täten men gick starkare idag jmf de som låg kring mig i GC, typ Bruno B fr Nice, Stefan F från Zurich och Stefano från Italien. Lugn nerfärd på icke tidtagningssträcka nerför 2:a sidan då vi i andra gruppen kunde ansluta till täten. Benen kändes skapliga och kunde därifrån hålla tätgruppen i de resterande stigningarna; Col des Leques, Col de St Barnabe, Col de Bleine och slutligen Col de Vence. Otroligt vackert genom Provance med böljande landskap, branta gorges, vyer och olika odlingar. Värmen pressade på mer för varje pass vi kom närmare havet och slutligen i Col de Vence såg vi Medelhavet! Så skönt. Spurt över ett 2 puckligt motlut in mot Col de Vence och jag hamnade ganska långt fram, kanske 4-5:a men hade ju förlorat tid i första stigningen så hamnade på 24:e plats på etappen men avancerade till 16:e i GC och andra plats i min åldersgrupp efter Michel Roux från Dignes-les-Bains, som även lyckade knipa 5:e platsen i GC. Liten och urstark klättrare. Efter tidtagningen avslutats upp på Col de Vence rullade vi nerför till Vence sär racevillage var mitt på torget och vi samlades ett stort gäng cyklister på en taverna och åt en lunch och drack några välsmakande öl. Kl 15.00 gick konvojen ner mot havet och sen längs kusten 10-15 km på avstängd aveny som övergick i Promenade de Anglais. Skön känsla att rulla alla 4 lagkamrater klädda i ART-jersey i bredd på Promenade de Anglais framför de pampiga byggnaderna till vänster och medelhavet till höger bakom gula MC in under målportalen.

Väl i Nice blev det ett dopp i havet och sen var det klart. 91 mil, 21000 höjdmeter, 19 pass. Vi är så otroligt nöjda. Inga skavanker, inga krascher, inga mekaniska problem att tala om, 1 punktering på 4 ggr +91 mil trots inslag av ”ruogh-roads”, stenar och potthål. Inte ens några sadelsår. Kanon av 4 gubbar, (OK nån av oss mer gubbe än de andra). Laget kom in på 10:e plats i lagtävlingen, vi kom alla in bland de 100 främsta i GC. Superbra helt enkelt.

Foto: Vincecreations Foto: Vincecreations

EPILOG

Haute Route är ett lopp, en upplevelse som starkt kan rekommenderas. Helt fanstatiskt att få cykla Alpe d´Huez, Col de Glandon, Col de Rosemont, Mont Ventoux, Col de Madelene, mm mm under tourliknande förhållanden.

Om man ska välja Dolomites, Alps eller Pyrenees är en smaksak men Alps är lite längre och lite högre. Spektaklet arrangeras på ett osannolikt proffsigt och glädjefullt sätt av en Schweizisk firma som kan det där med logistik. OK, det är inte billigt, det sved i vintras när man betalade men när man inser vad man får för pengarna är cost/benefit i olika svenska motionslopp ett skämt i jämförelse.

En typisk HR dag:
05.00 Väckning
05.30 Frukost
Packning och rulla ner bagaget( man fick en spec 100l stor rullväska från HR som de transporterade, inget annat bagage hanterades av arr) i vestibulen och ställa den vid skylten för ditt hotell påföljande natt.
06.20 Rulla på cykel till starten med din bibnummermärkta 25 l ryggsäcksäck som du lämnar vid startfållan.
07.00 Start och bilar, ca 20 MC varav 2 gula och flera med speciella varningslampor på pelare i aktern. MC:erna styrs av riktigt cola typer med pondus som definitivt gjort detta tidigare. De kör i förväg och stannar och viftar med en flagga eller visslar när det är grus på vägen eller en plötslig skarp sväng. I alla vägskäl, korsningar, rondeller står en lokal vakt med orange tröja och spade och stoppar trafiken för dig. 2 gula bilar och 2 skåpbilar från MAVIC hjälper till i start och mål och längs vägen med reservhjul och gula cyklar vb. Depåer en 4-5 varje dag, ofta i Colen men ibland i byar. Gel, bars, Cola, vatten, sportdryck, frukt, färsk och torkad, ost, kex, skinka (!) finns att få i sig. Colan var överlägsen.
12-15.00 Målgång, dryck vid fållan, du lämnar din cykel i övervakad cykelparkering, hämtar din ryggsäck och klär på dig överdrag. Snackar och tackar medcyklisterna du krigat med i backarna. Duschar. Äter Racemeal (fransk husmanskost av rätt hög klass) Får 20 min massage.
16-17.00 Hämtar din cykel och cyklar till ditt hotell där bagaget står i lobbyn. Checkar in. Dör på sängen, konstaterar att WiFi:t även här suger. Duschar och byter om. Sköljer upp lite cykelkläder i handfatet. ( Man kunde lämna in 2 par kläder till HR på tisdagen för tvätt men missade den möjligheten)
17.30 Prisutdelning med tillhörande ceremoni (missade vi oftast tyvärr)
18.00 Obligatorisk ”Briefing” med genomgång av dagen, Video från gårdagen, säkerhetsgenomgång för morgondagen av tävlingschefen. Allt på franska och engelska. Proffsig och trevlig ton.
18.30 Öl och snacks bjöds i valfria mängder efter Briefingen (ex salami, ost, snittar, chips)
19.00 Middag på valfri restaurang eller på hotellet
Fix med cykel och prylar.
22.00 God natt

Nu ska det bli skönt att träffa familjen och sova i sin egen säng!
 

//Peder Olsson, Alnö Race Team
Läs mer på Alnö Race Teams diskussionsforum >>