Det är ju nu det gäller, man skall prestera och kommer kroppen att svara?

Efter målgång – lerinpackning skall vara bra! Efter målgång – lerinpackning skall vara bra!

Lycklig! Så kan man väl bäst beskriva hur jag känner mig just nu. Cykelvasan 2014 är över och jag lyckades över förväntan med mitt lopp. Det är en obeskrivlig känsla att få korsa mållinjen och känna sig stolt och glad över ett lyckat lopp.

Jag gick i mål på tiden 3:05:51. Det är en väldigt bra tid. Jag är stolt över att ha kunnat prestera den tiden. Allt fungerade kanon, benen svarade, cykel och utrustning fungerade kanon och jag hittade bra ryggar att följa.

Det var lite kallt vid start men jag gick och la ut min cykel och satte mig sedan på en spinningcykel för att värma lite. Det är alltid lite pirrigt innan starten och jag kände mig lite nervös. Det är ju nu det gäller, man skall prestera och kommer kroppen att svara?

Jag tänkte ta det lugnt i första backen men det blev inte alls så. Gruppen startade i ett väldigt snabbt tempo och jag bestämde mig för att försöka haka på. Det kändes bra i backen och när vi kom upp på ”toppen” så var det bara att haka på klungan till Smågan.

Det var dock väldigt oroligt i klungan, många snabba inbromsningar, låsta hjul och en del cyklister i diken (se filmen nedan) Det kändes märkligt.

Det är alltid trist att se en favorit bryta, Fredrik Ericsson gick och styrde sin cykel ganska kort efter Smågan. Jag blev också omkörd av Pontus från Team Merida Kalas som berättade att Mattias Nilsson från samma team punkat. Tråkigt!

Resan till Mångsbodarna gick snabbt och jag hade en bra grupp som jag kunde följa med. I Mångsbodarna så blir det lite smalare och det går ganska snabbt utför så det brukar bli ganska rörigt. Här blev jag omkörd av Världsstjärnan Jenny Rissved och jag tänkte att det kunde vara bra att försöka haka på henne. Hon kan ju verkligen cykla. Jag lyckades ganska bra med detta och kom faktiskt i mål före henne. Merit!

Jag kände mig pigg i benen och kunde stå på riktigt bra ända fram till Risberg. Här tycker jag att det börjar bli lite jobbigt, det är en del sega backar som tar ut sin rätt. Väl framme i Evertsberg så blir det lite lättare och lite behövlig vila. Jag är alltid lite nervös inför sträckan bredvid Oxbergssjön. I år så tycker jag att det var riktigt tungt. Det var lerigt och ojämnt. Jag hade väldigt svårt att följa mina dom övriga cyklisterna och fick slita hårt.

När vi närmade oss Oxberg och den nya bron så visste jag inte om det skulle vara halkigt eller inte Jag tog det ganska lugnt och kom upp och ned utan några problem alls. Det var ingen risk för att vinna något spurtpris i Oxbergsbacken. Jag fick plats 241…

Efter Oxberg är det behövlig vila och det behövde jag. det är alltid lite segt upp mot Hökberg och det kändes även iår…Det vore skönt om man la ut spångar även här på gräset. Nu började min grupp att öka tempot och det märktes att vi börjar närma oss mål.

Mellantider under loppet Mellantider under loppet

När vi var framme i Eldris så var vi en liten mindre grupp som skruvade upp tempot så gott vi kunde. Jag tror inte att det var så många av oss som hade så mycket mer kvar att ge. Inne på campingen så försökte jag att öka lite till och kanske så kom jag förbi några i min närhet. Jag är så grymt stolt och nöjd över min tid.

Jag vill passa på att tacka alla som har stöttat och hjälpt mig under denna resa. Ett extra stort tack går till min sambo och min familj, utan dom hade det aldrig gått.

Nu laddar vi inför säsongen 2015, bloggen kommer att fortsätta utan avbrott så fortsätt läsa för tips om träning, tävling, utrustning kost och allt annat inom MTB.

Här nedan finns en film om min resa från Sälen till Mora.

Återupplev gärna loppet (puls,maxhastighet osv) via länken >> https://flow.polar.com/training/relive/23276119