..upp mot Gesunda tappade jag känslan i händerna..

Foto: Marie Fagerlind (Fb) Foto: Marie Fagerlind (Fb)

Siljan Runt -15

5:e SR för mig och yr.no förutsåg en helt igenom blöt runda. Vi hade turen att få kontakt med en familj med gäststuga i Gesunda i sista minuten och bodde förstklassigt vid Siljans strand och kunde ladda upp stilenligt med en god fransos och lite god ost med en massa cykelsnack, bla annat hur det gick till på invigningen av OS -84, hur man ordnar kroppsvärmen med utskuren bilklädsel på ett snöigt bergspass och tjusningen med tandem, riktigt trevligt!

foto: siljanrunt.se foto: siljanrunt.se

Cyklade de 7 km till starten vid 6 i medvind och torrväder, spurtade några kortintervaller och upplevde att benen hade lite spritt i sig. Kom tidigt till starten och träffade klubbvänner och andra bekanta och stämningen var god, fortsatt torrt. Hade bestämt mig för korta ben med lycra skoskydd, långa fingrar och armvärmare och väst från start. Arrangörerna hade styrt upp snabbgrupperna bättre i år, upprop, en och en in genom en grind, och Thomas, Stoffe, Stefan, Nicke och Janne F kunde rulla ut i första gruppen med övervägande dalacyklister, för oss idel välkända ansikten från tidigare år. Bla stabila starkingar som Christer Olsson och Michael Sarsgaard.

Starten gick och klungkörningen kom igång i medvinden mot Mora. Skönt med en klunga som inte var gigantisk, färre än 30 var vi. Vid infarten till Mora, järnvägsövergång och skarp höger släppte greppet på den såphala blöta vägbanan oberoende för Christer och Janne och de for i backen. Det tog någon min innan Janne hade samlat ihop sig och nu hade klungan insikt om väglaget och tog det lugnt i rondeller och vägskäl. Trots det fick jag små bakhjulssläpp 2 ggr i rondeller. I Orsa vände medvinden till mot och vi körde på ner längs östra stranden ner till Rättvik, nu utan väst. Tidigt började många gå ner i svans och tyvärr blev de flesta kvar där. I perioder var vi nere på 7 st som roterade. Retade mig några ggr på en kille som kommunicerade dåligt, visade sig att han var döv!, mtp det körde han fantastiskt bra, ist för ”sist” petade jag till honom på låret varje gång jag gick förbi och det funkade fint därefter. Mellan Rättvik och Tällberg fick vi stanna och vänta på ett tåg vid en övergång och någonstans efter det började det regna, som det regnade bitvis. Skänkte min Ass-Saver en varm tanke, men blöt blir man ändå, vägen var som en sjö vissa partier. Kroppen kändes fin men hade ingen aptit på dryck, tvingade i mig kanske 2-3 dl under hela rundan av de 15 dl jag rullade runt med..Tog en slurk gel varje halvtimme och det smakade inte värre än vanligt.

Sista timmen i medvinden upp mot Gesunda tappade jag känslan i händerna, hade svårt att växla och fumlade bort en gel. Tänkte inte på det då, men ångrar att jag inte satte på västen igen. VI var inte mer än en handfull som drog och körde 1-led till Gesunda, kantvind på knagglig vinge över broarna mot Sollerö.

I motan efter Campingen (3km kvar) tänkte jag grilla gänget försiktigt, lite slow cooking, tänkte att nu kommer nån wheel-sucker och ska spurta. Låg på stadigt men under tröskel och när jag känner att nu får det räcka, vänder mig om och ser Thomas och Stoffe och 25 m lucka bakåt skriker jag: ”LUCKA”, och går på, de andra 2 går med, vi modererar farten lite men jag håller intensiteten in mot upploppet till 50 m innan linjen då jag kroknar, Thomas skjuter på en gång och vi kan rulla över linjen 3 st med ART tröja. Så himla kul!

Tack till Kent som grejade både det ena och andra, Thomas som likt mig aldrig stod över en förning, möjligen gjorde någon CK Parr cyklist samma men annars var det vi 2, Stoffe som kom tillbaka efter en shackning i mitten med den äran.

Blev kvar i målområdet en god stund och fick se alla ART kämpar gå i mål i blötan efter en styv prestation. Himla kul! Men tycker ändå att cykel är en läckerhet som ska avnjutas i torrt väder..och sol gör aldrig ont. Ont, det gör det att krasha, tänker på klubbkamrater och de många andra som gick i backen igår. Hoppas det ordnar sig utan krångel!