Jag börjar leta omkring mig, det värker i munnen...

Så var det dags för Halmstad Triathlon 11.3

Vi packade klart husvagnen på torsdag förmiddag och gav oss iväg mot Hagöns Camping.

Fick en fin plats nära lekparken. Jag och Lilly meckande med förtältet i blåsten och Marie och Svea åkte och handlade mat. Efter en stund bråkande men med god hjälp från Lilly var det äntligen på plats.

Nåväl, dagen fortsatte med lek och stoj från barnen och avslutades sent med något kolhydrattoppad kvällsmat och en cykeltur till Hemmakväll. Godis är gott.

På fredagen tänkte vi göra några ärenden på stan och sedan åka och bada. Men Halmstad Arena hade stängt badhuset för renovering. Typiskt!!

Det blev omfall till Norre Katts Park och jag hämtade mitt startkuvert

Åter till campingen och igång med grillen.

Kvällens aktiviteter bestod i att packa väskan, lägga fram tävlingskläder kolla utrustningen, cykla en sväng för att försäkra att grejerna fungerade som de ska.

Det är premiär för min Huub Long course tri suit med de fina trycken som Freemax.se har gjort. Det är tydligen ganska svårt att trycka på det materialet men de har gjort det riktigt bra. Efter tävlingen tvättade jag dräkten i ut och in i en tvättpåse och alla tryck satt kvar som de skulle.

Behöver du trycksaker: freemax.se


Kontakta Daniel och ange ”Marcustriathlon” som referens så får du 25% på beställningen
Mobil: 0702-365850, daniel@freemax.se

ett litet stickspår…… nu fortsätter vi

Därefter blandar jag sportdryck.

Så här har jag lagt upp min nutritionsplan:

Frukost: 2 dl Turkisk Yoghurt med grädde och frukt. Några skivor bröd med smör.
tillskott: 3g Omega-3, rosenrot, Magnesium, Calcium D-vitamin, 22g Bikarbonat.

Innan Simstart: 2 skopor Umara intend med 2dl vatten och 2 rödbetsjuiceshot.



T1: inget, börja dricka direkt på cyklingen

Cyklingen: 7 skopor Umara sport i en 8dl flaska, vatten på lagningen om jag är trött på smaken eller om det är varmt.

T2: 1 skopa Umara intend i en Beet-It flaska

Löpningen: Umara sport i en Beet-It flaska + gel och vad arrangören levererar.

Hade jag sparat fler Beet-It flaskor hade jag tagit enbart Umara sport på löpningen.

Hur gick det då?

Jag hade en riktigt bra känsla på uppvärmningen. Jag simmade fram och tillbaka och tyckte att jag hade en skön känsla i vattnet. Några sa att det var kallt, det tyckte inte jag. Jag var laddad.

Jag frågade om tiden, 1 min fick jag till svar. Oj då! dags att lägga sig på en bra plats.

Foto: Pappa Örarbäck, läs Jonas Race Rapport
Foto: Halmstad Traithlons Facbookgrupp.
Foto: Halmstad Traithlons Facbookgrupp.

Så gick starten, jag kom direkt in i den goda känslan jag hade haft sist när jag simmade i Folkes göl och på uppvärmningen. Plötsligt! PANG! En spark rätt på hakan, läppen och glasögonen var borta. Jag börjar leta omkring mig, det värker i munnen. Jag hittar inga glasögon, paniken infinner sig. Jag känner på huvudet, där sitter de. På med dom och iväg. Men nu känns det inte som innan, Jag är rädd att jag ska få fler sparkar. Jag försöker skaka av mig det, koncentrera mig på simningen. Men den där sköna känslan kommer aldrig tillbaka. Jag simmar riktigt uselt. Kors och tvärs och jag navigerar skitdåligt.

Till slut är simningen över. Upp för trätrappan, jag krampar något i vaden, och utsida lår (?)

Jag är stel och får inte upp våtdräkten, jag går upp mot T1.

Där står Robert Nydén med familj och hejar på!!! Heja Marcus!!!

– Jag har kramp i hela kroppen, hasplar jag ur mig.
Det har jag ju egentligen inte, men jag är stel och får inte av mig våtdräkten

Till slut får jag upp den och börjar jogga mot min plats, det känns bättre nu. Jag vet dock inte vilken tid jag simmat på.

Men iväg på cykeln kommer jag. Målet är att snitta 220 W och 37km/h det gör jag inte riktigt. Jag tycker ändå att jag cyklar riktigt bra i 6 mil, men sen tappar jag något. Det beror inte på Energibrist. Jag trycker nämligen i mig hela flaskan med alla 7 skoporna Umara Sport. Nä, jag har cyklat för lite. Hinner jag rätta till det innan Kalmar? Det återstår att se. Jag slutar på 209 W NP. och 35:11 km/h enligt Garmin.

I T2 tar jag min shot med Umara Intend och sticker iväg.

Men jag har ont i benen och för dåligt pannben. Trycker några gel och suger i mig min Beet-IT flaska med Umara sport.

Jag luffsar på i strax över 5min/km, men Marie med barn, Robert, Pia med familj hejar på.

Varje varv står de där.

Till slut har jag sprungit 4 varv och går in för målgång.

Så nu avslutningsvis kommer lite siffror för den nördige:

Simning: 31:19
T1: 2:40
Cykling: 2:30:50
T2: 1:42
Löpning: 1:50:08
Totalt: 4:56:41

Är jag nöjd med detta? Nä, inte riktigt. Jag hade hoppats på en löptid ner mot 1:35 och en sluttid på under 4:40.

Nu i efterhand vet jag inte varför jag inte pressade mig mer och lät det göra ont. Det är ju inte farligt att det gör ont, det gör ju bara ont. Jag brukar kunna stå ut med det.

Men nu är det bara att ta nya tag inför Kalmar Ironman som ligger knappt 6 veckor bort.

Vi får se vad jag kan göra med kroppen tills dess.

Läs mer av Marcus och se fler bilder på hemsidan >>