..styret slog i en tall och jag kastades över på andra sidan..

- Snart dags för start - Snart dags för start

Mörksuggejakten 2015
Hej!

Nummerlapp på igen. Äntligen dags för en ny tävling och nu skall jag för första gången fly från Mörksuggan. Jag har hört väldigt mycket positivt om denna tävling så jag var verkligen laddad. Det är alltid något speciellt när man får nummerlapp på cykeln.

Det gick inte att klaga på vädret, det var 28 grader varmt och det skulle visa sig att det var väldigt torrt och dammigt på banan. Jag hade laddat upp ganska bra och fyllt på med mat och vätska.

- Många personer till start

Det är alltid lite spännande vid starten. Denna gång var det Masterstart, alltså startar vi bakom en bil och följs åt genom Rättvik innan vi ger oss av upp mot Vidablick. Det var en märklig start där det blev stopp direkt och vi fick kliva av cyklarna. (se filmen) Sedan gick det bra genom centrum, inga problem alls. Det blev dock väldigt tight och trångt när klättringen började. Värst var alla som stod upp och gungade i sidled. Det var en tung backe, och lång. Men jag är ganska stark i uppförsbackar så jag satt ned och gnuggade på. Väl uppe på toppen så blev det lite stig och sedan ut på grusvägen. Generellt kan man säga att det var väldigt mycket rullgrus (halkigt) och väldigt dammigt på grusvägarna.

Den nya trallen som man hade byggt fungerade bra även om det blev lite trångt. En spännande reflektion är att detta var första loppet som jag inte tappade så mycket på stigarna i skogen. Det var faktiskt flera som körde långsammare än vad jag gjorde.

När vi kom ut på vägarna så försökte vi styra upp det så att vi hjälptes åt att dra. Vi körde tom en Belgisk klunga ett kort tag. Härligt!

Loppet gick ganska bra men efter ca 3 mil så var jag ganska trött och tappade min klunga. Det gjorde att jag hamnade själv ett tag och det är ju alltid jobbigt. Men efter en stund så fick jag nya krafter och hittade en ny grupp att cykla med.

Min puls brukar ju ligga ganska högt och så var fallet även denna gång, snittpulsen var 169 och max blev 179. Spenderade 2h 44 minuter i zon 5. Bra pass helt enkelt.

- Min pulskurva

I en tallskog så höll det på att sluta rätt så illa, styret slog i en tall och jag kastades över på andra sidan. Tur i oturen så var det inget hårt där utan jag klarade mig. (se filmen)

Alla som stod och hejade och peppade skall verkligen ha ett stort tack! Ni var grymma. När det var 2 mil kvar så fick jag nya krafter och jag kände mig stark, jag körde ikapp och förbi en del cyklister. Det var en väldigt rolig avslutning på loppet. Härliga stigar med sand och rötter. Grymt kul.

Jag gick i mål på 2:55 och det räckte till en 49:e plats och placering 206 totalt. Det är jag ändå nöjd med. Jag tror inte att jag kunde cykla mycket snabbare än så. Tack till alla cyklister som jag pratade med och cyklade med och tack till alla som gjorde tävlingen så bra. Till suggan återkommer jag!

- Trött, smutsig, men nöjd!

Här kommer filmen!

Om ni har fler bilder eller cyklade med mig så hör gärna av er!