..gas, broms, gas, broms mest hela tiden..

Ger tips och råd i Lindvallen Ger tips och råd i Lindvallen

Cykelvasan 2015
Hej!

Så var det då äntligen dags – för mig är Cykelvasan årets största tävling. Det är nu allt avgörs, det är dags att prestera. Hur gick det då? Tyvärr för min del så var inte benen med mig denna lördag. Det saknades den där kraften i backarna och då gick det bara inte.

Jag stod i Meridas monter i Lindvallen och fick träffa många av er läsare och medcyklister. Det var väldigt trevlig och vad roligt det var att det var så många som ville prata cykel.

En vägg av Dimma

Men vi skall ta det från början. Jag stod i startled 2 och vi rullade ned från Lindvallen till starten och möttes av en mycket mäktig vägg av dimma – och kyla! +3 grader vid starten.

Det var +8 när jag körde Vasaloppet :-) Men det skulle snabbt värmas upp.

Starten gick rätt så bra tycker jag. För att förbättra mig så var jag tvungen att köra fortare än 31 km/h i snitt. Jag körde på ganska bra i backen och kände mig också pigg när vi kom upp på platten och satte av mot Smågan. Framme i Smågan var det väldigt trångt och det gick riktigt långsamt. Efter Smågan så började farten öka igen. Tyvärr så hände en otäck olycka efter Smågan som ni ser på filmen nedan. En kompis till mig blev påkörd och slog axeln ur led. Mycket tråkigt.

Loppet gick nu väldigt ryckigt, gas, broms, gas, broms mest hela tiden. Det är svårt att cykla då tycker jag. Jag kände nu också att jag hade lite svårt att hänga med när rycken kom, inte bra. Framme i Mångsbodarna så var det full fart utför. Här hade jag gärna kört mycket snabbare men det är svårt när det är trångt och många cyklister på alla sidor.

Den nya sega uppförsbacken mot Risberg blev riktigt tuff för mig. Då kände jag att det helt enkelt inte fanns någon sprutt i benen. Det kändes hemskt och det kändes också som att hela startfältet bara swischade förbi mig. Den nya trallen var ett positivt inslag och det fungerade mycket bra. Framme i Risberg så var det dags att fylla på och ladda inför kommande backar. Tyvärr så fortsatte krafterna att tryta i varje uppförsbacke, surt.

Framme i Evertsberg var jag duktigt trött och det kändes skönt med lite vila i asfaltsbackarna som följde efter. Tråkigt nog så fick jag höra att många körde fel på väg ut från Evertsberg eftersom det saknades en flaggvakt. Trist.

Lundbäcksbacken och den efterföljande backen i innan Oxberg gick ändå ganska bra. Då var mina medcyklister också ganska trötta så jag tappade inte så väldigt mycket. Alla små backar efter Oxberg kändes dock ordentligt i benen.

Sista knixen in mot Hökberg och nu började krampen komma i båda benen. Det skulle bli en plågsam resa in mot mål. Jag måste rikta ett stort tack till alla medcyklister som kände igen mig under loppet och pratade och hejade. Tack skall ni ha, det var roligt.

Jag försökte att hänga på dom ”tåg” som nu kom och bara blåste förbi mig. Jag tyckte att det gick sjukt långsamt men jag lyckades faktiskt att hålla ganska bra fart såg jag senare när jag kommit i mål.

Efter Eldris och precis innan Mora så var det många som spurtade om mig och det är ju såklart väldigt trist. Men jag hade inte mer att ge så det gick bara inte. Jag tappade väldigt många placeringar på det.

Under upploppet så passade jag på att applådera all publik som står och peppar och hejar på alla cyklister. Ta åt er av det. Vi cyklister älskar att ni hejar på oss.

Resultatet – Tid 3:13 och Placering 469. Av 11 000 cyklister så är väl det inte så dumt men jag hade ju högre mål än så. Självklart är jag besviken på resultatet men med dom ben som jag hade så gjorde jag precis allt som jag kunde.

Pulsen. Som vanligt så passade jag på att starta med riktigt hög puls och sedan hålla den där under resten av loppet :-) Jag hade en snittpuls på 166 och ett max på 176. (95%)

Pulskurvan CV 2015

Jag vill passa på att tacka alla sponsorer, självklart ett extra tack till Merida. Jag vill också passa på att tacka alla er läsare som hör av sig, peppar, kommenterar och följer min resa.

Nu laddar jag inför Cykelvasan 2016. Det kommer också att hända väldigt spännande saker på bloggen kan jag lova redan nu. Så fortsätt att kika in och läs, det kommer att löna sig…

I mål, tillsamman med Philip Tavell

Jag har också satt ihop en film från tävlingen. Gå in och kika om du ser dig själv. Har du bilder från loppet så kontakta mig gärna. Hör också av dig om du har frågor eller funderingar.

Mail: conny.bjornehall@gmail.com
Instagram: cbjorneh
Twitter: @connybjornehall

Conny är en kär gäst på RaceReport.se och du läser givetvis mycket mer av honom på hans hemsida >>