Tillsammans har vi gjort skillnad! ❤️

Dagbok från Ride of Hope Europe 2016 Prag - Varberg
Dag 1: 4 juli Prag-Dresden 17,8 mil 2054 höjdmeter

Förmiddagen präglades av mycket nerver bland teamdeltagarna. Vi startade alla i samlad tropp ca 150 cyklister cyklade igenom Prag ca 4 km kullersten vibrerade vi oss igenom. Motorcykelpoliser ledde oss igenom ett vackert Prag! Ståpäls-varning! Vi cyklade längs med Moldau-floden o strålande sol och klarblå himmel. I första depån var det största bekymret att hitta en plats att kissa på! Vi löste det genom att stanna nån kilometer senare efter depån och rastade busken i buskarna! Man får inte vara knusslig som cyklist!

Efter 10 mil hade vi depå 2 och sen startade den rejäla stigningen! Trots att man är hyfsat van backar som västernorrlänning fick man bekänna färg! Kämpigt!

Sent om sider rullade vi äntligen in på hotellparkeringen. En välbehövlig middag och dusch senare ligger jag nu mätt och belåten i sängen för vila inför morgondagen då etapp 2 väntar.

Dag 2: Dresden-Cottbus ca 12,5 mil, ca 700 höjdmeter

Dag 2 började med hällregn till frukost. Regnet fortsatte efter start men team Gävle startade i gott mod till tonerna av: Vi är på gång! Av Tomas Ledin och nog var vi laddade. Dessvärre präglades dagen av krascher. Den första redan på första milen där en hal järnvägsövergång fick en av oss att gå i backen. Några skrapsår senare fortsatte vi.

Efter ytterligare några mil då allt såg väldigt ljust ut, solen sken, vackra vyer av Tyskland kom nästa krasch. Lite värre skrapsår denna gång och molokna miner. Vädret blev dock bättre och bättre med rejäl värme och vi fortsatte tugga på. Riktigt rejäl härlig cykling! Lätt återhämtning och pulsen var inte uppe på några höjder mer än en gång men kändes ändå bra efter igår!

Vid 15.30- 16 tiden rullade vi in på hotellinfarten och spolade av cyklarna innan vi checkade in. Denna gång hade vi merparten av eftermiddagen på oss innan middag och flera slappnade av i solen.

Lite funderingar idag, B-G berättade om sina fantastiska cykelbyxor med sk cock- pentry. Jag och Jill blev lite putt och kommer kräva att Trimtex inför mus-hus på de kvinnliga byxorna!

Dag 3: Cottbus- Berlin 15,3 km ca 400 höjdmeter

Det var många av oss som sett fram emot en platt solig tur idag men ack som vi bedrog oss... Platt var det, men det var oväder med rejäla vindar nästan upp till stormbyar och kraftiga regnskurar. Så idag fick vi ingenting gratis.

Det visade sig ganska snabbt att detta skulle bli dagen med de stora cykelmeken! Det var punkteringarnas dag! 3 punkor, ett eker-avbrott, 3 kedjehopp innebar en hel massa stopp och väntan. För det mesta fördrev vi denna "bonus"'tid med en massa bus, dvs att göra vågen för andra förbipasserande team eller annat tok. Stig och jag drog fräckisar i klungan och jag skrattade så jag nästan grät! Kul bus!

Ett rejält oväder drog in ca 3 mil från Berlin. Då vindarna fick framhjulen att lyfta och fick oss nästan att blåsa i diket bestämde lagkaptenen att cyklingen inte var säker och vi tog ett stopp där vi stod i klungor under några träd huttrandes och försökte hitta vind och regnskydd.

Motvinden och de många olika cykelmeken tog tid av oss och vi kom in sist av alla och väldigt sent! Vi fick en halvtimme för ombyte innan middag men vad gör det när vi fick gå på restaurang i Oktober-feststyle och äta knödel och fläsk med apfelstrudel som efterrätt!

Allting gott, slutet gott!

bild:https://rideofhopeteamgavlese.wordpress.com/

Dag 4: Berlin - Neubrandenburg ca 15,6 mil ca 700 höjdmeter

Bättre väder idag vid start och Team Gävle var första team att lämna Berlin. Att cykla i Berlin var en riktig nära döden -upplevelse! Bilar gjorde helt vansinniga omkörningar och det kändes väldigt otryggt bitvis! När vi väl kom ut i lite lugnare områden fick vi naturligtvis punka.

Dessutom hade den som lagt rutten lite roligt med oss och sände ut oss på en sandväg ett par kilometer. Inte lätt att köra landsvägscykling i sand kan jag säga!

Efter den prövningen hade vi nån mil till första depån som var ett välkommet avbrott i cyklingen. Dessvärre var en tysk gubbe mäkta sur över depå-placeringen och gormade på vår servicetekniker som gormade tillbaka!

Vi fortsatte genom tyska småbyar, böljande solros- och havre- fält, bokskogar och andra vackra vyer. Till nästa depå.

Strax därefter inträffade det som inte får hända. Vi hade tappat bort en av våra teammedlemmar! Vår massör ringde från servicebilen och påtalade att vi minsann saknade en team-medlem! Mycket riktigt! Vid en kullerstens-raka då kedjan hoppade för en team-medlem hade vi cyklat ifrån vår kamrat! Oförlåtligt! Navigatören och en till cyklade snabbt iväg för att hämta den saknade. Skämskudde PÅ för den!

Efter det ville alla till hotellet och vi tryckte på bra. Lite snopna blev vi när vi kom in i Neubrandenburg och såg Ride of Hope flaggorna som indikerade att vi var framme för att sen märka att det inte var vårt hotell. Vi skulle sova på ett annat hotell ytterligare ca 4 km bort!

Dag 5: Neubrandenburg - Swinoijce ca 13,7 km

Började dagen i solsken. Väderrapporten varnade för regn under dagen men det behövde vi inte oroa oss för. Vi hade kanonväder hela vägen! Kanske var det därför vi rullade på så bra! Idag var det disciplinens dag och alla följde schemat till punkt och pricka iallafall i början av dagen.

I första depån kom flera team in samtidigt vilket var lite småtrevligt! Vi fortsatte kämpa på i det fina vädret och utan incidenter denna dag! Inte en enda punka. Men ett par kedjeavhopp blev det ändå.

Under ett av våra kisstopp satt man med ändan nedsjunken i sädesfältet och vinkade och hejade på ett förbipasserande team samtidigt. Som sagt som cyklist är man inte knusslig!

Tyvärr blev det en del tråkig stadskörning på slutet även idag men mycket förbipasserande trafik. Även ett glass-stopp hanns med bakom Lidls parkering i en mindre by innan vi kom fram till vår destination.

Väl framme blev det middag och väntan på färd ner till färjan. Vi fick cykla ner och ta en färja till färjan! Snabb omlastning av väskor och sen väntan på ombordstigning. Duschning sker på färjan, förhoppningsvis!

Imorgon vaknar vi på svensk mark!

bild:https://rideofhopeteamgavlese.wordpress.com/

Dag 6: Ystad- Helsingborg 14,3 mil ca 700 höjdmeter

Efter en natt på polenfärjan med svår sjögång och väldigt lite sömn så var vi då på svensk mark igen. Kom i säng vid 23 och frukost serverades 05.30. 06.30 klev vi av färjan med våra cyklar och cyklade bort till en parkering för att lasta om väskorna. Kl 7.45 började vi vår cykling från Ystad mot Helsingborg.

Idag var många i gruppen slitna och det märktes på humöret. Det var lite irriterat bitvis men själva cyklingen i klunga gick väldigt bra idag. Vi tvingades till en del stopp på grund av sten i klossen på en sko, kedjehopp och punka.

I första depån fick vi helt kunglig mat, så glad över att få riktigt kaffe! Vi fortsatte sedan vår färd och körde på bra till nästa depå. Därifrån var det sen bara 4 mil kvar.

Väl framme hade Team Varberg ordnat med AB= After Bike. Vi satt i gräset utanför hotellet och myste tillsammans innan middag. Imorgon är det vår sista dag tillsammans på denna färd vilket känns lite konstigt.

Om vi ska fortsätta vår avdelning med cyklister och urinering så har vi tjejer snart hela sädesfält i brallorna! Så många gånger man satt sig ner i ett fält och sen bara dragit upp. Väl på hotellet och man ska ta av sig för att duscha rasar diverse souvenirer ut på golvet...

Dag 7: Helsingborg - Varberg ca 15,8 mil ca 800 höjdmeter

Det blev en nervös natt då vi fått meddelandet att vi måste öka farten för annars skulle vi missa målgången i Varberg. Därmed tog vår lagkapten beslutet att tidigarelägga vår start. Frukost 5.55 start 6.30.

Vi startade med rapporter om regn och nog skulle det regna alltid! Hällregna! Alla var dock fast beslutna att idag skulle det gå fort! Och som vi cyklade! Rätt var det var hade vi passerat 5 mil. Vi var så tidigt ute att första depån inte ens var uppsatt!

Vi åkte in på en mack efter ca 8 mil och lagkapten bjöd på kaffe och kanelbulle. Gott! Men dyblöta och huttrandes!

Efter pausen körde vi på igen och kom överens om en pisspaus efter ytterligare 3 mil ca 12,5 mil. Vi fick rapporter om att snabbaste laget Team Göteborg närmade sig och vi nötte på. Helt plötsligt dök depå 2 upp från ingenstans men då vi precis stannat körde vi förbi! På något konstigt sätt kändes det rätt kul och coolt att bara svepa förbi.

På väg in mot Varberg med ca 1,5 mil kvar får vi rapport om att Team Göteborg bara är en mil bort och vi trycker på allt vad vi har, fast beslutna att vi ska vara första teamet till uppsamlingsplatsen. Vi blir dock stoppade av Barncancerfondens representant. Han säger åt oss att ta det lugnt Team Göteborg kommer inte att komma ikapp utan vi kan ta det lugnt och njuta av färden.

Väl inne i Varberg kör vi fel och åker en extra tur. Men vi hann först ändå! Lite kul att vara laget som kom fram först då vi varit sist hela veckan!

Intåget på stor parad med alla team var fantastisk! Gåshud på den! Och när vi åkte under målportalen fällde jag en och annan tår!

I mål!!! Efter 7 dar! Över 104 mil! Prag - Varberg! Over and out!!!! ❤️

Dag 8: Prolog

Så var då Det Stora Äventyret slut! Under ett år har jag levt, andats, drömt och jobbat för Ride of Hope Europe 2016 och nu är det i stort sett klart. Märklig känsla! En liten tår i ögat. Den kommer nog att följa med mig under hela dagen...

Tack alla ni som följt, stöttat och hejat.

Tack även till alla er som betalat in bidrag eller på andra sätt sponsrat oss! Vi klarade 600 000 kr med hjälp av er ansträngning den sista veckan. Totalt har RoH samlat in ca 5,6 miljoner kronor till forskningen! Stor kram till er alla! Tillsammans har vi gjort skillnad! ❤️